Sağlık

Kalp ve damar hastalıkları ölümlerde zirvede yer aldı

TÜİK’in 2025 yılı ölüm istatistiklerine göre Adana’da en fazla ölüm nedeni dolaşım sistemi hastalıkları oldu. Türkiye genelinde ise her üç ölümden biri kalp ve damar hastalıklarından kaynaklandı.

Abone Ol

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından açıklanan 2025 yılı Ölüm ve Ölüm Nedeni İstatistikleri, hem Adana’da hem de Türkiye genelinde en büyük ölüm nedeninin dolaşım sistemi hastalıkları olduğunu ortaya koydu. Veriler, yaşlı nüfusta ölümlerin yoğunlaştığını gösterirken, genç yaş gruplarında ise dışsal yaralanmalar ve zehirlenmeler dikkat çekti.

Adana’da 13 bin 451 kişi hayatını kaybetti

2025 yılında Adana’da toplam 13 bin 451 kişi yaşamını yitirdi. Kentte en fazla ölüme neden olan hastalık grubu 5 bin 179 kişi ile dolaşım sistemi hastalıkları oldu. Kalp ve damar hastalıklarını 2 bin 272 ölümle solunum sistemi hastalıkları takip etti.

Kanser ve tümör kaynaklı ölümler 1.762 olarak kayıtlara geçerken, dışsal yaralanmalar ve zehirlenmeler nedeniyle 772 kişi hayatını kaybetti. Endokrin, beslenme ve metabolizma hastalıklarına bağlı ölümler 384 olurken, sinir sistemi ve duyu organları hastalıkları nedeniyle 116 kişi yaşamını yitirdi. Adana’da 1.929 ölümün nedeni ise bilinemedi.

Solunum sistemi hastalıkları yükselişte

Adana’da solunum sistemi hastalıklarına bağlı ölümlerde son yıllarda artış dikkat çekti. 2022 yılında 1.892 olan solunum sistemi kaynaklı ölümler, 2025 yılında 2 bin 272’ye yükseldi.

Buna karşılık dolaşım sistemi hastalıkları nedeniyle yaşanan ölümler 2024 yılına göre bir miktar azalsa da ilk sıradaki yerini korudu. Kanser kaynaklı ölümlerde ise son dört yılda büyük bir değişim yaşanmadı.

Türkiye’de yarım milyona yakın ölüm

Türkiye genelinde ise 2025 yılında toplam 491 bin 684 kişi hayatını kaybetti. Bunların 270 bin 778’ini erkekler, 220 bin 906’sını kadınlar oluşturdu.

Ülke genelinde 170 bin 577 kişi dolaşım sistemi hastalıkları nedeniyle yaşamını yitirirken, 79 bin 91 kişi kanser ve tümörler, 74 bin 440 kişi ise solunum sistemi hastalıkları nedeniyle hayatını kaybetti. Böylece her üç ölümden birinin kalp ve damar hastalıklarından kaynaklandığı görüldü.

Ölümler ileri yaşlarda yoğunlaştı

TÜİK verileri, ölümlerin büyük bölümünün ileri yaş gruplarında gerçekleştiğini gösterdi. 75-84 yaş grubunda 139 bin 288 kişi, 85 yaş ve üzeri grupta ise 116 bin 327 kişi hayatını kaybetti.

Dolaşım sistemi hastalıkları nedeniyle ölenlerin 102 binden fazlasını 75 yaş ve üzerindeki vatandaşlar oluşturdu. Kadınlarda özellikle ileri yaşlarda kalp ve damar hastalıklarına bağlı ölüm sayılarının erkeklerden daha yüksek olduğu görüldü.

Gençlerde dışsal nedenler öne çıktı

Dışsal yaralanmalar, kazalar ve zehirlenmeler nedeniyle meydana gelen ölümler ise daha çok genç yaş gruplarında görüldü. 15-24 yaş grubunda 2 bin 852, 25-34 yaş grubunda ise 2 bin 904 kişi dışsal nedenlerle yaşamını yitirdi.

Uzmanlar, trafik kazaları, iş kazaları ve diğer dışsal etkenlerin özellikle genç nüfus açısından önemli bir risk oluşturmaya devam ettiğine dikkat çekiyor.

COVID-19 etkisini büyük ölçüde kaybetti

Pandemi döneminde önemli bir ölüm nedeni olan COVID-19’un etkisi ise büyük ölçüde ortadan kalktı. Türkiye genelinde 2025 yılında yalnızca 2 ölüm COVID-19 kaynaklı olarak kayıtlara geçti. Adana’da ise COVID-19 nedeniyle ölüm bildirilmedi.

Kronik hastalıklar ilk sıradaki yerini koruyor

Açıklanan veriler, hem Adana’da hem de Türkiye genelinde kronik hastalıkların toplum sağlığı açısından en önemli sorun olmaya devam ettiğini ortaya koydu. Kalp ve damar hastalıkları başta olmak üzere kanser ve solunum sistemi rahatsızlıkları, ölümlerin büyük bölümünü oluştururken, yaşlanan nüfusla birlikte bu hastalıkların önemini önümüzdeki yıllarda da koruması bekleniyor.